Teksten om klanten te krijgen – de beste tips van Hans van Willigenburg

by Erno Hannink on 1 juni 2010 · 0 comments

in Sprekers

Jouw website trekt nog wat weinig bezoekers. Je weblog heeft al wat lezers maar dat vertaalt zich nog niet in klanten. Je nieuwsbrief heeft al aardig wat abonnees maar er komen maar weinig opdrachten uit. Herken je dit?

Een website of nieuwsbrief die niet resulteert in opdrachten is jammer van jouw energie. Je stopt er veel tijd in en je wilt dat dit zich vertaalt in meer klanten en opdrachten.

Je teksten kunnen beter.

Waarom is het belangrijk om goede teksten te schrijven?
Je wilt:

  • gevonden worden in de zoekmachine.
  • de potentiële klant over de streep trekken om de door jou gewenste actie uit te voeren.
  • dat je doelgroep zich inschrijft op jouw nieuwsbrief.
  • de abonnees overtuigen om deel te nemen aan de workshop.

Het draait allemaal om tekst, de juiste tekst. Waar schrijf je over? Hoe ziet de kop er uit boven jouw volgende meest gelezen artikel? Een goede tekst is noodzakelijk om als zelfstandige meer klanten te krijgen.

Wil jij ook dat klanten zich aanmelden voor jouw nieuwe workshop en je nieuwe product bestellen als je de nieuwsbrief hebt verstuurt. Wil jij dat klanten je bellen nadat ze je site hebben bezocht, een mail sturen, of direct je product bestellen in je shop?

Dan wordt het tijd dat je met de tips van Hans van Willegenburg aan de slag gaat. Tijdens het Social Media Event gaat hij je een aantal tips geven waarmee je daarna zelf aan de slag gaat. Zodat je na het event de teksten van je website, weblog en nieuwsbrief en zelfs op Twitter kunt verbeteren voor meer reacties.

Hans van Willigenburg is journalist, blogger, schrijver, dichter en docent journalistiek. Hij werkte onder meer voor De Volkskrant, Quote, Voetbal International, Bright en DePers. Momenteel is hij werkzaam voor HP/deTijd, AD/Rotterdams Dagblad en City Media Rotterdam. ‘Voor mij is schrijven van het begin een dialoog geweest, ook al kon de lezer van een boek, krant of tijdschrift twintig jaar geleden nog niet direct terugpraten.

Ik schrijf altijd “tegen” of “met” een ingebeeld persoon, die me helder voor ogen staat en mij de woorden influistert waar ik voor sta of juist tegenin ga. Schrijven is daarmee altijd: kiezen, stelling nemen. Voor de één, tegen de ander. Meer smaken zijn er niet. Op internet werkt deze retorisch gedreven schrijfstijl heel goed. Mensen herkennen zich in zo’n persoon, in een mentaliteit, of juist helemaal niet. En zelfs in dat laatste geval ontstaat er betrokkenheid!’

Hans adviseert bedrijven, instellingen en ZZP-ers bij het maken van content. ‘Té vaak lees ik uitingen waarin het menselijke aspect wordt weggedrukt. Waarin afzenders hun best lijken te doen perfect en robotachtig over te komen. Beweren “zo optimaal mogelijk” te gaan voor “precies-op-maat-oplossingen” en daarbij verschrikkelijk nauwkeurig bezig zijn niks over zichzelf los te laten.

Als je ontspant, durft te onderzoeken wie je bent en waarom je diegene bent, krijg je een veel “warmere” toon. Gaat de buitenwereld je beter begrijpen en onthouden. En zijn potentiële klanten bereid veel verder te gaan dan het afnemen van een product. Zo’n persoonlijke toonzetting is veel effectiever: qua relaties, qua business én qua omzet. Ik help die toon te vinden.’

Hans heeft een eigen blog (www.seksloos.nl) en is actief op Facebook en Twitter (@hanstw). Onlangs verscheen zijn hilarische boek ‘Ik twitter, dus ik besta’: vrolijke tweets over de wereld van nu. De homepage van Hans is www.hansvanwilligenburg.nl

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Previous post:

Next post: